۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

مصاحبه و عکس های جدید گلشیفته فراهانی : از ماجرای شنای لخت تا فرار از دست دیکتاتور


مجله مادام لی فیگارو که با درست کردن کلیپی که در آن گلشیفته فراهانی نیمه برهنه شد جنجال عظیمی در ایران به راه انداخت به مناسبت فیلم جدید گلشیفته با نام "سنگ صبور" مصاحبه ای با او ترتیب داده است.
در این مصاحبه مفصل، که مختصری از آن را برایتان آورده ایم، گلشیفته فراهانی از شرایط زندگی فعلی اش، از مشکلاتش در ایران و از تناقضات موجود در کشور زادگاهش سخن می گوید. سپس لباس های شیک می پوشد و عکاس مجله شروع به عکس گرفتن از او می کند که تعدادی از این عکس ها و فیلم عکاسی از او را نیز در ادامه مطلب خواهید دید.
گلشیفته فراهانی
متن زیر خلاصه ای از مصاحبه مجله مادام لی فیگارو با گلشیفته فراهانی است:
به وضوح می توان گلشیفته را نماد مبارزه طلبی نامید. روزی که وزارت ارشاد از خروج او از کشور به منظور شرکت در تست یک فیلم در لندن ممانعت کرد او تصمیم گرفت که از اولین فرصت برای فرار استفاده کند. خود گلشیفته در این مورد چنین می گوید:" حکومت ایران از اینکه من در فیلم Body of Lies ساخته ریدلی اسکات بازی کردم ناراحت بود. لعنتی! دلیلش این بود که من دو گناه را همزمان مرتکب شده بودم، اول اینکه حجاب نداشتم و دوم اینکه در یک فیلم آمریکایی بازی کرده بودم."
چند ماه بعد او با بهره گیری از حفره ای که در سیستم امنیتی این کشور به وجود آمد موفق شد فرار کند. او در این باره می گوید:"شانس آوردم. خوشبختانه دیکتاتوری ها هم مصون از اشتباه نیستند." 
عکس جدید گلشیفته فراهانی
او در مورد تبعید نشینی اینگونه می گوید:" من دیگر آن خانه دو طبقه با آن باغچه دوست داشتنی دوران کودکی ام را ندارم. تبعید یک گودال تاریک است که همه چیزت را از دست می دهی. یک مرگ خفیف. اما برای من، من می خواهم شاد باشم، این کمترین حق یک انسان زنده است، اینطور نیست؟"
عکس 2013 گلشیفته فراهانی
گلشیفته در مورد تناقضات موجود در کشورش اینگونه توضیح می دهد:" اگر بخواهی لخت شنا کنی راهی وجود ندارد جز اینکه با لباس به داخل آب بروی. من صدها بار این کار را کرده ام. فقط باید دوستی داشته باشی که برایت لباس خشک بیاورد. مسئله حجاب؟ باید حجاب داشته باشی اما لازم نیست همه موهایت را بپوشاند، حتی بعضی وقت ها ممکن است روسری ات بیفتد. برای کسانی مثل من که به این چیزها هم اعتقاد ندارند باید بعنوان عرف آن را رعایت کنند... می دانم که درک این مسائل برایتان دشوار است. کشور من پر از تناقضات است: در آنجا حکومت خودش هزینه یک فیلم را می دهد اما در لحظه آخر آن را بایکوت می کند و یا سالن تئاتر می سازد اما اجازه نمی دهد کسی تئاتر بازی کند. من می توانستم در ایران بمانم اما اجازه نداشتم آن طور که می خواهم کار کنم. وقتی یک رژیم، بازیگران زن را مجبور می کند که مو و بدنشان را بپوشانند باید آنجا را ترک کرد."
گلشیفته فراهانی که با ته لهجه شیرین فارسی حرف می زند می افزاید:"تبعید همه اش هم بد نیست. من در هر شهری دوستانی پیدا کرده ام که برای من در حکم یک خانواده جدید هستند."

۴ نظر: