۱۳۹۲ فروردین ۵, دوشنبه

دلیل فحاشی به ارمیا چیست؟ بی فرهنگی ما یا ریاکاری محجبه آواز خوان


ارمیا برنده آکادمی موسیقی گوگوش ۲۰۱۳ شد اما قضیه به همین سادگی نیست. پس از برنده شدن او موجی از اتهام، توهین و فحاشی در فضای مجازی و بخصوص فیسبوک نصیب او و شبکه من و تو شد که با توجه به فضای حاکم بر فیسبوک پیش از فینال، این اتفاق چندان هم دور از ذهن نبود. 
مجید ارمیا ندا
به نظر می رسید که فیسبوکی ها تصمیم خود را گرفته بودند: آنها دوست داشتند ندا یا حداقل مجید برنده این دوره از آکادمی گوگوش شوند و به هیچ وجه برنده شدن یک زن با حجاب و مسلمان را بر نمی تابیدند. طبیعی بود که با اعلام برنده شدن ارمیا شاهد چنین جوی باشیم.

هدف این نوشتار به هیچ عنوان تحلیل فنی آکادمی موسیقی گوگوش نیست. به بیان دیگر صحبت از این که آیا حق ارمیا بود که برنده آکادمی باشد یا خیر پرسشی دیگر است که مجال آن اینجا نیست. چه بسا به نظر نویسنده اساسا بهترین هنرجو در همان مراحل آغازین حذف شد. هدف این نوشتار نقد فرهنگ رایج در کشور ماست.

ما ایرانیان در این روزگار با مشکل فرهنگی مواجهیم و هیچ کس نمی تواند منکر آن شود: فحاشی هایی که در ورزشگاه های ایران صورت می گیرد در دنیا بی سابقه است، توهین به اقوام کشور خودی نمونه ای است که در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت، دروغگویی و ریاکاری امروزه به جزء لاینفک زندگی بسیاری بدل شده و از همه مضحک تر فرهنگی است که چند سالی بیشتر از عمر آن نمی گذرد، اینکه دم از دموکراسی و حقوق بشر و منشور کوروش بزنیم اما کوچکترین احترامی برای عقاید دیگران قائل نباشیم. 

امروزه جوانان این کشور دین گریز نیستند بلکه دین ستیز شده اند و این اصلا خوب نیست. اگر به آینده ای دموکراتیک در این کشور امید داریم پس از همین الان هشیار باشیم که متاسفانه معمار دارد خشت اول را کج می نهد.

ویدیویی که در ادامه خواهید در واقع فایل صوتی شخصی که بعد از دیدن فحاشی ها به ارمیا ضبط و در یوتیوب آپلود کرده است. همین ویدیو بهانه ای شد برای نویسنده که درد دل هایش خودش را نیز بیان کند. این شخص در مورد ارمیا چنین می گوید:
"دوست داشته، عشقش کشیده با روسری بیاد آواز بخونه، اول بشه. پولشم گرفته ۲۵ هزار دلار، می تونه بره خرج خودش بکنه، خرج موسیقیش بکنه، اصلا خرج مذهبش بکنه. به من و شما چه ربطی داره؟" 

اما در نقطه مقابل بسیاری ارمیا را به ریاکاری متهم می کنند. اینکه این چه جور مسلمانی است که روسری سر می کند و با مردان دست نمی دهد ولی آواز می خواند؟ جالب است که یک نفر با استناد به همین موضوع برای ارمیا تشخیص دوگانگی و اختلال رفتاری و روانی‌ می دهد!
ارمیا
مناسب دیدیم که در اینجا نظر آیت الله سیستانی از مراجع شیعه را برایتان نقل کنیم. [لازم به ذکر است که نظر بسیاری مراجع دیگر مخالف نظر ایشان است و اساسا به دلیل موافق بودن، نظر ایشان را درج می کنیم.] نظر آیت الله سیستانی در پاسخ به این پرسش که "آیا آواز خواندن زن حرام است؟" چنین است:
" آواز خواندن زن حرام نیست مگر این که مهیج شهوت باشد. اگر صدای زن غنا نباشد و باعث لذت جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسده ایی نداشته باشد اشکال ندارد."
ایشان مقصود از غنا را اینگونه شرح می دهند:
"مقصود از غنا سخن باطلى است که با آوازى خوانده مى شود که مناسب مجالس لهو و لعب و اهل عيش و نوش باشد."
جالب اینکه خواندن غنا نه فقط برای زنان بلکه برای مردان نیز حرام است. جالب تر اینکه ایشان تشخیص غنا بودن موسیقی را نه به عهده مرجع تقلید که به عهده عرف می گذارند که حتی در صورت وجود شک حکم به جایز بودن می دهند: " تشخيص اينكه او از مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذارنى است به عهده عرف مى باشد و در صورت شك جايز است."
به بیان ساده تر اگر مردی با شنیدن صدای ارمیا دچار شهوت شد هم ارمیا فعل حرامی انجام داده و هم آن مرد. حالا اینکه واقعا در این دوره و زمانه کسی هست که با شنیدن صدای ارمیا شهوت آلود شود پرسشی است که یافتن پاسخی برای آن به این سادگی ها نیست.
اما اصلا فرض کنید که ارمیا کار حرام انجام می دهد، آیا این دلیل موجهی است که به او فحاشی کنیم؟ اگر این افراد خودشان معتقد هستند که باید از آنها پرسید چه کسی شما را جای خدا نشانده که این و آن را بازخواست می کنید و اگر بی اعتقادند که شما را چه به اعتقادات دیگران؟
ارمیا آکادمی گوگوش
برخی نیز راه اتهام بستن به شبکه من و تو و دروغ بودن کل این پروسه را در پیش گرفته اند. اساسا بد نیست که ما به یک پرسش نزد خودمان پاسخ دهیم: چرا وقتی ما به صداقت و حقانیت یک روند، یک شبکه، یک رای گیری و ... اعتقاد نداریم در آن شرکت می کنیم و راجع به آن اظهار نظر می نماییم؟ اگر به صداقت کاری شبکه من و تو اعتقاد ندارید برای چه تنور آکادمی آنها را گرم می کنید و بعد به یکباره متوجه می شوید که همه اش بازی و سیاست بوده و اگر اعتقاد دارید چرا جنبه شکست و پذیرفتن نظر مخالف را در خود تقویت نمی کنید؟
شخصی که این ویدیو را آپلود کرده صحبتش را اینگونه و با چند سوال به پایان می رساند:
"ما ادعای چیمون میشه؟ ادعای چه فرهنگی داریم؟ وقتی می گیم دموکراسی اصلا می فهمیم چی داریم می گیم؟ اصلا دموکراسی می دونیم یعنی چی؟ ما برامون زوده بخدا زوده ..."

۱۴ نظر:

  1. سلام دوست گرامی.
    تناقض و اطلاعات غلط در همان پاراگراف اول مطلبتان.
    "به نظر می رسید که فیسبوکی ها تصمیم خود را گرفته بودند: آنها دوست داشتند ندا یا حداقل مجید برنده این دوره از آکادمی گوگوش شوند و به هیچ وجه برنده شدن یک زن با حجاب و مسلمان را بر نمی تابیدند. طبیعی بود که با اعلام برنده شدن ارمیا شاهد چنین جوی باشیم."
    اطلاعات فیس بوک:
    ارمیا 187000 لایک
    ندا 113000 لایک
    مجید 56800 لایک
    حالا شما بر اساس کدام معیار می فرمایید فیسبوکی ها دوست داشتند ندا یا حداقل مجید برنده این دوره از آکادمی گوگوش شوند ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام
      صحبت، جو حاکم بر شبکه های اجتماعی چند روز پیش و پس از فینال آکادمی گوگوش است نه تعداد طرفدارای هنرجوها.
      صفحه خود آکادمی بیش از 600 هزار لایک داره ولی آیا خودتون از کسایی که همین صفحه رو لایک کردن نشنیدین که بگن همش سیاسیه و از این حرفا. می خوام بگم چه تضمینی هست که همه کسایی که ارمیا رو لایک کردن اونو دوست دارن چه بسا از روی کنجکاوی باشه. ضمن اینکه امیرحسین با 170 هزار طرفدار رسما از ندا حمایت کرد، چرا بخشی از آمار اونو به حساب ندا نمیارید.
      البته این توضیحات رو صرفا برای رفع ابهام شما عرض کردم وگرنه اساسا صحبت ما جو حاکم بود یعنی نظراتی که در صفحات معروف فیسبوکی و در بحث های سایبری مطرح می شد.
      اینکه شما یک استدلال قوی برای این مدعا می خواهید بسیار خوبه اما به این راحتی ها نیست چون واقعا نه من حوصله داشتم تک تک پست های مربوطه و تعداد لایک ها و ... را از صفحات فیسبوک اینجا کپی کنم و نه کسی حوصله داشت بخوندشون. اما بعنوان نمونه چون برای شخص خودم جالب بود قسمتی از یک مطلب که در یک سایت مجاز(!) منتشر شده رو کپی می کنم تا بگم که منظورم از جو چی هست:
      "هنوز شوک اسکار هضم نشده بود که در شب آخر آکادمی گوگوش، با مورد دوم برخورد کردیم. بعد از حذف امیرحسین، گفتیم که حتما ندا جایزه را می‌برد. ولی دقایقی قبل شاهد بودیم که جایزه را دادند به خانم ارمیا که مشکل جدی در نفس‌گیری دارد ..."

      حذف
    2. ممنون از پاسختان.
      من هم مثل شما از روی کنجکاوی پیام های فیس بوک را مرور کرده ام .. به همان تعداد که از ارمیا نقد کرده اند اگر نه بیشتر که هیچ کمتر نیستند مردمی که کامنت موافق ارمیا گذاشته اند. در نهایت ارمیا با رای مردم انتخاب شد. من که اصلا شوکه نشدم چون جامعه ما اینطور است ... حالا هر چه می خواهیم کتمان کنیم.
      در کل مطلبتان خیلی خوب بود. بخصوص این جمع بندی: "ما ادعای چیمون میشه؟ ادعای چه فرهنگی داریم؟ وقتی می گیم دموکراسی اصلا می فهمیم چی داریم می گیم؟ اصلا دموکراسی می دونیم یعنی چی؟ ما برامون زوده بخدا زوده ..."

      حذف
  2. بالا برید پائین بیاید این زن ریاکاره. نمیشه مسلمان بود و آواز هم خوند. مسئله ساده است. من تعجب میکنم از مردمی که بیخود از این خام طرفداری میکنند.من هم از نظر فنی کاری به این خانم ندارم ولی چند تا سوال مطرح میکنم: اول: نظر قرآن کتاب آسمانی که این خانم باید اصولا بهش اعتقاد داشته باشه در مورد آواز خواندن زن چی میگه؟ قرآنی که میگه زن حتی نباید آروم حرف بزنه تا مرد تحریک بشه چه طور میتونه چه چه زدن اورا بپذیرد؟ دوم: آیا میتوان اسلام را به دلخواه تفسیر کرد؟ این همه امام و آخوند و مفتی و هزارتا کوفت و زهر مار دیگه اومدن و گفتن که آیه به آیه قرآن باید توسط امام و مرجع تقلید تفسیر بشه. من هم یادم نمیاد که کسی گفته باشه که خانم ها میتون آواز بخونن و اصولا حتی اگر گفته باشن هم بر خلاف نص صریح قرآن هست که. تو رو خدا بس کنید این دم زدن از دموکراسی و لائیسیته و غیره رو که هیچ ربطی به این خانم ریاکار و دورو نداره.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با احترام به شما باید عرض کنم اینجا بحث حریم خصوصیه یعنی نحوه پوشش و اعتقاد ایشان کاملا خصوصی است و معنی دموکراسی همینه که به حریم خصوصی دیگران کاری نداشته باشیم حتی اگر از لحاظ ما احمقانه باشه.
      ممنون

      حذف
    2. این نظر شما با گشت ارشاد فرقی نداره فقط از نوع گشت ارشاد غیر اسلامی.

      حذف
  3. به شما چه ؟ شما که احترام نمی گذارید و می گویید "هزارتا کوفت و زهر مار" چرا غصه میخورید دین و قران چی گفته ... نه واقعا به شما چه ؟ چه عقده ای در دلتان مانده؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اشتباه شد ... این جواب پست بالایی "بالا برید پائین بیاید این زن..." بود.

      حذف
  4. به نطر من ما ایرانیها عاشق شایعه پراکنی هستیم و هرکسی که به بالا می رسه می خواهیم از اوج بیاریمش پایین البته من خودم جز طرفدارهای امیر حسین بودم و صداش را قابل شنیدن و زیبا می دیدم و اصلا صدای ارمیا را نمی پسندیدم ولی ما باید بپذریم که هنوز تو ایران خیلی ها هستند که این پوشش را دوست دارند و شاید از لحاظ سنتی نه حتی شاید دینی ( من بعید می دونم) به این نوع پوشش عادت کردن و ارمیا هم این نوع پوشش را به شاید عادت و سنتی بودن استفاده می کرده و کلا به ما چه که می خواهیم همه را قضاوت کنیم و همیشه ما باید بگیم که چی خوبه یا چی بده

    پاسخحذف
  5. راستی ما همون هایی هستیم که به امیرحسین هم اعتراض می کردیم واقعا که نمی دونم چرا اینقدر به کار بقیه کار داریم

    پاسخحذف
  6. اصلا آکادمی گوگوش شایسته ی این همه توجه نیست...

    پاسخحذف
  7. کاملللللللللللللللللللللللا درست میگه

    پاسخحذف
  8. ارمیا دروغ گوست
    کسی که نامش اورینب مشایخی باشد و با اسم ارمیا که تا به امروز در ثبت احوال ایران به هیچ وجه برای دختر ثبت نشده وارد شه ...
    اون همه عشوه میومد واسه مجید تو دو نفره
    چی چرت و پرت میگی ؟
    اگه مردی منتشر کن بذار مردم قضاوت کنن

    پاسخحذف
  9. سلام کیر کلفتا من و مادرم مجانی حال میدیم نه شارژ میخواییم نه بول.من کون میدم مادرم کوس کیر کلفتا زود زنگ بزنید کون و کوسمون کیر میخواد 09014519148

    پاسخحذف